Motorola:
1.Asiakas tuli liikkeeseen suoraan kassalle ja kertoi
tarvitsevansa kaksi joululahjaa ystävilleen. Kyselin ensin vähän minkä tyylistä
ja hintaista lahjaa hän oli ajatellut ja sen mukaan esittelin kauden tuotteita.
Asiakas tykästyi Sydänruutu- mallistoomme ja ehdotin muutamia mahdollisia
yhdistelmiä, joista voisi koota paketin. Kun olimme oikean tuotteen löytäneet,
siirryimme kassalle jossa kyselin millaiseen pakettiin lahjat laitetaan.
Tarjosin ohessa ystäväklubiin liittymistä, mutta asiakas kohteliaasti
kieltäytyi.
Tilanne sujui melko mutkattomasti ja asiakas poistui
maksettuaan tyytyväisenä liikkeestä.
2.Asiakas halusi tietää voiko myynnissä olevan teekannumme
laittaa mikroon. Etsin tuotteen fokuksesta, jossa lukee lisätietoja tuotteista.
Tällä kertaa vastausta ei löytynyt, joten kysyin apua myymäläpäälliköltä. Hän
ilmoitti asiakkaalle että lähetämme sähköpostin tuotevastaavallemme ja palaamme
asiaan, kun tieto selviää. Asiakas lupasi palata seuraavana päivänä kysymään
asiasta ja laittoi tuotteen varaukseen.
Tilanne oli minulle uusi, koska yleensä kaikki tiedot, mitä
asiakas tuotteesta tarvitsee, löytyvät fokuksesta. Asiakas oli onneksi
ymmärtäväinen, kun ilmaisin olevani vasta harjoittelija.
Näitä tulee välttää:
·
kiroilu
·
nyrpistely
·
liian nopea tai hidas puhe
·
liian hiljainen puhe
·
öööt ja aat
·
mutiseminen
·
”en tiedä”
·
maahan tuijottelu
·
asiakkaalle suuttuminen
·
asiaton puhe
Mihin voin vaikuttaa asiakaspalvelutilanteessa:
Omaan käytökseen, asenteeseen ja yleiseen kuvaan jonka
itsestäni annan. Voin auttaa asiakasta kokoamaan selkeämmin, mitä hän haluaa.
Mihin en voi vaikuttaa:
Asiakkaan käytökseen.
Asiakaskontaktirekisteri:
Aloitan asiakaspalvelutilanteen tervehtimällä. Teitittelen
iäkkäämpiä asiakkaita. Kohtelen jokaista asiakasta kunnioituksella ja avoimella
mielellä. Jos asiakas tarvitsee apua, tarjoan sitä hänelle. Jos hän haluaa
tietää tuotteesta lisää vastaan asiaan kuuluvalla tavalla. Jos en tiedä vastausta
asiakkaan kysymykseen, otan selvää.
Olen sellainen asiakaspalvelija, kun haluaisinkin olla. Palvelen
asiallisesti ja turhia jaarittelematta. Tyhmiä kysymyksiä ei mielestäni ole. Olen
maltillinen. Annan asiakkaalle rauhaa ja omaa tilaa, mutta teen selväksi että
olen käytettävissä jos hän apua tarvitsee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti